Jeśli korzystasz z kart kredytowych do organizacji podróży służbowych, to musisz znać zasady Chargeback’u.
Chargeback, czyli obciążenie zwrotne. To cofnięcie transakcji na karcie kredytowej robione przez bank na wniosek posiadacza karty.
Chargeback budzi strach w sercach wszystkich osób związanych z branżą turystyczną ponieważ różni się on od zwrotu pieniędzy tym, że zwrot jest inicjowany przez usługodawcę, a nie przez bank.
W praktyce chargeback powoduje, że bank cofa środki pobrane przez usługodawcę.
Chargeback to narzędzie ochrony konsumentów, które umożliwia konsumentom odzyskanie pieniędzy za nieautoryzowane obciążenia (np. kradzież danych i środków z karty), niedostarczone zakupy lub za usługi (np. hotelowe), które nie spełniają standardów.
Co to jest Chargeback - obciążenie zwrotne?
Hotelowe obciążenie zwrotne chroni posiadacza karty przed nieuczciwymi usługodawcami i nielegalnymi transakcjami.
Obciążenia zwrotne Chargeback to narzędzie ochrony konsumentów, które umożliwia konsumentom odzyskanie pieniędzy za oszukańcze obciążenia lub zakupy, które nie spełniają standardów, poprzez przesłanie sporu do wystawcy karty.
Jeśli zauważysz transakcję na koncie karty kredytowej, która nie wygląda znajomo lub napotkasz problemy z ostatnim zamówieniem, możesz chcieć (i powinieneś) zakwestionować transakcję. Ogólnie rzecz biorąc, masz dwie możliwości zakwestionowania transakcji: zwrot pieniędzy lub obciążenie zwrotne.
Zwrot pieniędzy pochodzi bezpośrednio od sprzedawcy, natomiast obciążenie zwrotne pochodzi od wystawcy karty.
Pierwszym krokiem w procesie rozstrzygania sporu powinno być zwrócenie się bezpośrednio do sprzedawcy lub usługodawcy i zażądanie zwrotu pieniędzy. Może to wymagać przyniesienia produktu z powrotem do sklepu z kopią rachunku lub skontaktowania się z obsługą klienta i uzyskania zwrotu pieniędzy.
Obciążenia zwrotne Chargeback powinny być następnym krokiem, jeśli prośba do sprzedawcy lub usługodawcy o zwrot pieniędzy nie zadziała. Wówczas wystarczy kontakt z infolinią banku, z działem zajmującym się kartami kredytowymi i wypełnienie odpowiedniego wniosku.
Kiedy zlecić Chargeback - obciążenie zwrotne?
Istnieje kilka sytuacji, które kwalifikują się do zażądania Chargeback’u – obciążenia zwrotnego, takich jak:
- Oszustwo lub nieautoryzowane obciążenie karty kredytowej: jeśli nie rozpoznajesz transakcji i podejrzewasz, że pochodzi ona z oszustwa.
- Zakupy online, które nigdy nie zostały dostarczone: Możesz otrzymać powiadomienie, że przedmiot został dostarczony, ale tak naprawdę nie został dostarczony.
- Uszkodzone lub wadliwe przedmioty. Usługi nie spełniające warunków i standardów: jeśli dostarczony przedmiot jest wadliwy lub brakuje niektórych części. Jeśli usługa hotelowa jest w niższym standardzie niż w umowie.
W jaki sposób zlecić Chargeback - obciążenie zwrotne?
Jeśli prośba sprzedawcy o zwrot pieniędzy nie zadziałała, poproś wystawcę karty kredytowej (Bank) o obciążenie zwrotne. Wiele banków umożliwia kwestionowanie transakcji przez telefon, email lub przez Internet. Możesz również zgłosić spór bezpośrednio za pośrednictwem aplikacji mobilnej wydawcy karty.
Przesyłając obciążenie zwrotne, może być konieczne dołączenie dokumentów potwierdzających, takich jak kopie rachunku, faktury, umowy i wszelkiej komunikacji ze sprzedawcą/usługodawcą. Proces rozstrzygania chargeback’u może trwać do 90 dni lub dwóch cykli rozliczeniowych, w zależności od tego, który z tych okresów jest krótszy.
Po przesłaniu wniosku o obciążenie zwrotne dokładny proces różni się w zależności od wydawcy karty, sieci i sytuacji, ale generalnie skutkuje pewnymi wymianami między różnymi stronami. Oto przykład tego, jak może przebiegać ten proces :
- Składasz wniosek o Chargeback – obciążenie zwrotne.
- Wystawca karty (Twój bank) rozpatrzy spór i zdecyduje, czy są podstawy do chargeback’u. Jeśli tak, Twój bank przekaże go do sieci kart, takiej jak Visa, Mastercard, American Express…, a sieć kart przekaże informacje do Banku, w którym konto ma sprzedawca/usługodawca który dokonał obciążenia na Twojej karcie kredytowej.
- Jeśli sprzedawca/usługodawca zakwestionuje obciążenie zwrotne, może dojść do przedłużenia się procedury chargeback, ponieważ sprzedawca, bank rozliczeniowy i wystawca karty będą próbować rozstrzygnąć sprawę. Ostatecznie to na sprzedawcy/usługodawcy spoczywa obowiązek udowodnienia że obciążenie zostało zrobione prawidłowo, że usługa była dostarczona zgodnie z z umową, a produkt był sprawny.
- W 90% przypadków chargeback powoduje że konsument otrzymuje zwrot środków za niedostarczone przedmioty i niezrealizowane usługi.