British Airways oraz tani przewoźnik easyJet odwołują po kilkaset rejsów dziennie (więcej tutaj). KLM tymczasowo wstrzymuje podróżnych latających do Amsterdamu. Chaos na lotniskach z powodu braku personelu do obsługi naziemnej. Europa stoi przed ogromnym zagrożeniem wykolejenia się całego rynku lotniczego i to tuż przed sezonem wakacyjnym. Już dzisiaj warto omijać Brukselę, Sztokholm, Amsterdam, Dublin oraz londyńskie Heathrow i Gatwick. Wszędzie tam są gigantyczne kolejki do odpraw i mała szansa, że zdążymy na lot przesiadkowy.
Chaos na lotniskach to oznaka większego problemu
Europejskie linie lotnicze od tygodni ostrzegały , że personel na lotniskach i inne problemy zagrażają wykolejeniem tego, co powszechnie oczekuje się, że będzie pracowitym letni sezonem podróży. Problemy te były prezentowane między innymi przez linie lotnicze KLM i lotnisko Schiphol w Amsterdamie już w kwietniu 2022. Linia lotnicza KLM poinformowała dzisiaj, że do odwołania nie przyjmuje na pokłady swoich samolotów pasażerów z innych miast europejskich lecących na lotnisko Schiphol.
Już w maju, powodu braku personelu naziemnego na lotniskach linie KLM były zmuszone do wstrzymania sprzedaży biletów na niektóre rejsy, bo wiadomo było, że personel naziemny nie będzie w stanie ich obsłużyć.
Wcześniej już wszystkie linie lotnicze apelowały do pasażerów, żeby brali ze sobą wyłącznie bagaż podręczny.
Z brakiem pracowników w kontroli bezpieczeństwa poradziło sobie lotnisko we Frankfurcie, ale w marcu były tam poważne problemy i bez zakłóceń odbywał się tylko przesiadkowy ruch pasażerski w ramach strefy Schengen.
Rezerwuj regularnie przez nasz dostęp do Booking.com i otrzymuj zawsze zwrot do 3% wartości swoich rezerwacji.
Kto jest winien chaosu na europejskich lotniskach i jakie masz prawa?
Jeśli wylatujesz z jednego z poniższych miejsc, to lotnisko, a nie linia lotnicza, jest prawdopodobnie odpowiedzialne za chaos w podróży.
Obecnie najgorszymi lotniskami na przesiadki lub wylot są Schihol, Dublin, Manchester, Majorka, Heatrhrow,
Twoje prawo do odszkodowania zależy od tego, czy za spóźnienie na lot odpowiada lotnisko lub linia lotnicza.
Jeśli lotnisko jest odpowiedzialne – na przykład spóźniasz się na lot podczas oczekiwania w kolejce bezpieczeństwa – zwrot pieniędzy jest mało prawdopodobny.
Żadne duże europejskie lotnisko nie ma polityki zwrotu kosztów pasażerom , którzy spóźnili się na loty z powodu długich kolejek.
Jeśli Twój lot jest opóźniony lub odwołany przez linię lotniczą, masz prawo do odszkodowania. Pasażer na odwołanym locie ma prawo do miejsca na następnym dostępnym locie do miejsca docelowego — nawet jeśli odbywa się to u konkurencyjnego przewoźnika.
Masz również prawo do zakwaterowania, jedzenia i picia, jeśli pozostaniesz unieruchomiony przez dłuższy czas. Linie lotnicze mogą wymagać od Ciebie zarezerwowania własnego zakwaterowania i zachowania rachunków.
Jeśli Twój lot jest opóźniony, możesz również mieć prawo do odszkodowania. Jeśli Twój lot, który albo zaczynał się z w Wielkiej Brytanii lub Europie, albo był z brytyjskimi lub europejskimi liniami lotniczymi, jesteś chroniony przez rozporządzenie o odmowie przyjęcia na pokład – lub rozporządzenie UE 261/2004 – jeśli Twój lot jest opóźniony. W przypadku opóźnień dłuższych niż trzy godziny na rejsach krótkodystansowych przysługuje Ci do 250 EUR.