Agencje ds. podróży służbowych mają duże problemy ze spadającą jakością obsługi.
Klienci firmowi, obsługiwani przez agencje ds. podróży służbowych, narzekają na utrudniony kontakt z agentem, wysokie ceny, długi czas oczekiwania na oferty. Agencje ds. podróży służbowych mają duże problemy kadrowe, które utrzymują się i są konsekwencją pandemii 2020/2022
Według Linkedin najwieszke agnecje ds. podróży służbowych (American Express Global Business Travel, BCD Travel i CWT poszukują łącznie około 500 pracowników. Nasze źródła w branży podróży służbowych twierdzą, że niektóre polskie firmy zajmujące się zarządzaniem podróżami służbowymi zaczęły oferować bardziej konkurencyjne wynagrodzenia i świadczenia, aby przyciągnąć pracowników. Niektórzy odświeżyli lub przywrócili programy rekrutacyjne i szkoleniowe. Szczególnie pożądamy specjalistą jest kasjer lotniczy.
Zaskoczeni dynamicznym powrotem podróży służbowych
Największym problemem agencji ds. podróży służbowych wydaje się być niewystarczający personel do obsługi rosnącej liczby rezerwacji. Możliwe jednak, że nie jest to kwestia liczby pracowników, ale ich doświadczenia. Przed pandemią, agencje ds. podróży służbowych zatrudniały wielu doświadczonych pracowników z wieloletnim stażem, doświadczeniem i kontaktami. Covid spowodował masowe zwolnienia w branży, efektem, tego agencje straciły swoich weteranów, którzy w większości nie powrócili y służbowych. Agencje ds. podróży służbowych próbują sprowadzić ich z powrotem, ale nie widać zainteresowania. Teraz, gdy podróże służbowe zaczęły powracać, okazuje się, że agencje potrzebują więcej pracowników na obsługę wyjazdów. Oprócz odpowiadania na pytania nowych lub powracających klientów, agenci muszą radzić sobie z większą liczbą odwołanych lotów, zmianą zasad dotyczących biletów lotniczych, zmieniającą się polityka podróży służbowych swoich klientów, skargami. Część agencji ds. podróży służbowych stara się walczyć z brakiem personelu zatrudniając specjalistów do obsługi klienta, ale bez znajomości branży turystycznej. Zdarza się, że w biurach podróży pracują obecnie “specjaliści”, którzy nigdy nie lecieli samolotem lub nie dokonali rezerwacji hotelu przez internet !!!???
Agencja ds. podróży służbowych niestety nie są same z tym problemem. Szeroka branża turystyczna nadal boryka się z bezprecedensowymi wyzwaniami kadrowymi. Od załóg linii lotniczych i agentów serwisowych po osoby zajmujące się bagażem i personel hotelarski. Wpływ domina na doświadczenie obsługi klienta jest odczuwalny w każdym punkcie kontaktu z klientem.
Większa samodzielność, optymalizacja, więcej Internetu
Problemy kadrowe w branży turystycznej nie znikną szybko. Agencje ds. podróży służbowych będą starać się łatać dziury, zasypywać rowy, będą gonić za uciekającą jakością obsługi. Co w tej sytuacji może zrobić klient organizujący podróże służbowe? Ma czekać na poprawę tej sytuacji, czy może nieco zreorganizować swoje podejście do podróży firmowych. Może np. poprawić politykę podróży służbowych, wprowadzić do niej rozwiązania typu (Online Boooking Tools), które zmniejszają zależność od agenta i dają bezpośredni dostęp do systemów rezerwacji. Warto również zwrócić się z prośbą o konsultacje do profesjonalnych firm typu TMC.