Komisja Europejska zatwierdziła propozycję przejęcia włoskiego przewoźnika narodowego ITA Airways przez Grupę Lufthansa po „dogłębnym dochodzeniu” przeprowadzonym przez unijny Urząd Antymonopolowy.
Umowa przejęcia ITA Airways przez Grupę Lufthansa, która była ogłoszona po raz pierwszy w maju 2023 r. , przewiduje, że europejski gigant lotniczy początkowo przejmie 41 proc. udziałów w ITA Airways za kwotę 325 mln euro, z opcją nabycia pozostałych akcji od 2025 r.
Lufthansa i włoski rząd poczyniły szereg ustępstw w odpowiedzi na obawy, że umowa może spowodować wzrost cen lotów lub „obniżenie jakości” usług lotniczych świadczonych do i z Włoch. Pakiet środków zaradczych zaproponowany przez Lufthansę i włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów w związku z tą transakcją w pełni rozwiązuje obawy dotyczące konkurencji. Warunki umowy zapewniają, że na wszystkich istotnych trasach utrzymany zostanie wystarczający poziom konkurencyji.
Aby sfinalizować umowę, Lufthansa i ITA zgodziły się przekazać sloty na lotnisku Mediolan-Linate konkurentowi oferującemu loty krótkodystansowe, a także umożliwić jednej lub dwóm rywalizującym liniom lotniczym rozpoczęcie lotów bezpośrednich między Rzymem lub Mediolanem a niektórymi węzłami komunikacyjnymi w Europie Środkowej.