Według najnowszych badań przeprowadzonych przez American Express Global Business Travel (Amex GBT), menedżerowie do spraw podróży służbowych oraz działy finansowe w firmach w całej Europie i Stanach Zjednoczonych spodziewają się wzrostu liczby oszustw w rozliczeniach wydatków na podróże służbowe (T&E). Najczęściej wskazywanymi przyczynami są: pogarszająca się sytuacja gospodarcza, poczucie utraty wartości wypłaty (inflacja) oraz przekonanie pracowników, że systemy rozliczeń wydatków w ich firmach są prowizoryczne.
Wyłudzenia w rozliczaniu wydatków na podróże służbowe
Ankieta internetowa przeprowadzona wśród ponad 1200 menedżerów finansowych w firmach zatrudniających ponad 5000 pracowników w Wielkiej Brytanii, USA, Francji i Niemczech wykazała, że 69 procent z nich przewiduje wzrost liczby wyłudzeń we wnioskach o zwrot kosztów w 2023r. Jako przyczynę podają presje inflacyjną i nowe hybrydowe modele pracy. Ponad 90 procent stwierdziło, że elastyczna praca i obecna sytuacja ekonomiczna mają negatywny wpływ na procesy rozliczania T&E.
57 procent respondentów stwierdziło, że wydatki na podróże służbowe (T&E) są nadal postrzegane jako niezbędny koszt, a tylko 40 procent postrzega je jako kluczowy czynnik umożliwiający rozwój ich firmy.
Ankieta Amex GBT, pokazał również, że amerykańskie i europejskie firmy intensywnie korzystają z nowych technologii i zintegrowanych systemów rezerwacji i rozliczania wydatków, aby w pełni kontrolować politykę podróży służbowych.
Rosną również oczekiwania co do inteligentnych systemów opartych na sztucznej inteligencji.
Aktualne priorytety dla Travel menedżerów i działów zajmujących się rozliczaniem wydatków na podróże służbowe (T&E) obejmują:
- kontrolę kosztów (45 procent respondentów)
- zaangażowanie pracowników (36 procent respondentów)
Bardzo zauważalne w badaniu są kwestie zrównoważonego rozwoju, które w przyszłości (i szczególnie w Europie) mogą przeważyć nad oszczędnościami. Według badania 64 procent respondentów stwierdziło, że ilość dwutlenku węgla emitowanego podczas podróży służbowej będzie w przyszłości ważniejsza niż jej koszt. Tymczasem 71 procent zgodziło się, że wykorzystanie podróży do wzmocnienia relacji byłoby również ważniejsze niż niższe koszty.