Przemysł lotniczy wychodzi z pandemii, liczba pasażerów ponownie rośnie, ale poziom zatrudnienia w firmach obsługujących podróże lotniczych nie nadąża za tymi zmianami. Szczegółowo pokazuje to raport przygotowany przez firmę SITA. SITA to wiodący na świecie specjalista w dziedzinie komunikacji lotniczej i technologii informacyjnej. Z raportu SITA wynika, że tylko w 2021 r. liczba niewłaściwie obsłużonego bagażu na świecie wzrosła o 24%, czyli do 4,35 walizek na tysiąc pasażerów. Wspomniany brak zasobów ludzkich oraz wzrost liczby lotów międzynarodowych i długodystansowych przyczyniają się do wzrostu liczby zagubionego bagażu. Ten wskaźnik będzie rósł w galopującym tempie w 2022.
Więcej zagubionego bagażu przez opóźnione przesiadki
Według firmy SITA, bagaż transferowy (nadawany) nadal stanowi największą część zagubionego bagażu. Wzrost liczby lotów długodystansowych z przesiadkami spowodował, że liczba opóźnionych przesiadek wzrosła do 41% w 2021 r., co stanowi wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z 2020 r. Na poziomie międzynarodowym wskaźnik niewłaściwej obsługi wynosi 8,7 w porównaniu do 1,85 w przypadku lotów krajowych. Innymi słowy, w przypadku lotów międzynarodowych prawdopodobieństwo zagubienia bagażu jest około 4,7 razy wyższe niż w przypadku lotów krajowych.
Zagubiony bagaż to wina pandemii
Linie lotnicze, obsługa naziemna i porty lotnicze zmniejszyły liczbę personelu, aby zachować rentowność podczas pandemii, co wpływa na zasoby i wiedzę fachową personelu obsługi bagażu. Jeśli to wyzwanie nie zostanie spełnione, liczba niewłaściwie obsłużonego bagażu może stale rosnąć i przekraczać poziomy sprzed pandemii.
Inwestycje i cyfryzacja
Dzisiejsza branża lotnicza musi zrobić więcej za mniej. Teraz, gdy wychodzimy z pandemii, linie lotnicze muszą skupiać się na kompleksowej obsłudze podczas transportu bagażu pasażerskiego. Ponadto linie muszą również zmniejszać ogólne koszty. Istnieje więc znaczna presja na zwiększenie wydajności operacyjnej, co przyspieszy cyfryzację.
W 2021 r. rosły inwestycje w rozwiązania samoobsługowe. Zdecydowana większość lotnisk i prawie wszystkie linie lotnicze preferują zbliżeniowe opcje znakowania bagażu, które opierają się na kioskach i urządzeniach mobilnych pasażerów. Coraz powszechniejsze jest stosowanie zautomatyzowanego zrzutu bagażu: 90% linii lotniczych i trzy czwarte lotnisk planuje oferować zbliżeniowy zautomatyzowany zrzut bagażu do 2024 r.
Ponadto cyfryzacja zapewnia wydajny proces odbioru bagażu, oszczędza zasoby i zapewnia szybkie dostosowanie operacji do zmieniającej się liczby pasażerów. Nie ma lepszego sposobu na zapewnienie wydajności obsługi bagażu niż unikanie niewłaściwej obsługi, a tym samym oszczędność dodatkowych kosztów i zasobów potrzebnych do zwrotu bagażu ich właścicielom.
Więcej o podróżach służbowych na naszym blogu