5 najważniejszych trendów w podróżach służbowych w 2025 r. według Booking.com.
Celem każdego Travel Managera jest osiągnięcie optymalnej wydajności stworzonej Polityki Podróży służbowych (Travel policy), generowanie oszczędności i zadowolenia pracowników. Aby to osiągnąć konieczne jest pozostawanie na bieżąco z najnowszymi trendami w podróżach służbowych. Szybkie postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji wraz z globalnym dążeniem do zerowej emisji netto do 2050 r. to tylko dwa z głównych czynników kształtujących trendy w branży turystycznej w 2025 r.
5 najważniejszych trendów w podróżach służbowych w 2025 r. według Booking.com
Główne prognozy dotyczące podróży służbowych w 2025 roku
Kryzys w podróżach w 2020 r. wydaje się być już dawno za nami, a trendy w podróżach po pandemii wskazują na pełne ożywienie w fazie odnowionego wzrostu. Według niedawnego badania Global Business Travel Association (GBTA) 86% globalnych Travel Managerów stwierdziło, że liczba podróży służbowych w roku 2024 przekroczyła oczekiwania. Patrząc w przyszłość, 67% Travel Managerów spodziewa się wzrostu podróży służbowych w 2025 r.
W 2025 osoby podróżujące służbowo mogą spodziewać się wygodniejszego, spersonalizowanego doświadczenia podczas swoich delegacji. Zakładany jest mocny globalny wzrost podróży typu „bleisure” , aż 46% Travel Managerów zgłasza, że pracownicy są zainteresowani połączeniem biznesu z wypoczynkiem.
Główne trendy w podróżowaniu na rok 2025 to m.in. postęp technologiczny, inkluzywność w polityce podróży służbowych oraz narzędzia AI w podróżach, które przedstawia nam Booking.com w swojej piątce najważniejszych trendów poniżej.
1. Planowanie podróży służbowych wspomagane sztuczną inteligencją
Jednym z głównych trendów w branży turystycznej ostatnich lat jest wykorzystanie sztucznej inteligencji generatywnej, a trend ten będzie kontynuowany w roku 2025. Duże platformy, takie jak Booking.com i TripAdvisor, oferują obecnie wbudowanych wirtualnych asystentów podróży, którzy udzielają sugestii w trakcie planowania.
Planiści podróży służbowych korzystają z narzędzi podróżniczych AI, takich jak Mindtrip, aby tworzyć indywidualne i grupowe trasy na podstawie danych wejściowych, a użytkownicy mogą wprowadzać i udostępniać zmiany w harmonogramie całemu zespołowi w czasie rzeczywistym. Znajdziesz również aplikacje, takie jak DeepL, które mogą tłumaczyć języki, a także wirtualnych asystentów i chatbotów, które mogą dostosowywać rozkłady lotów i dokonywać nowych rezerwacji w przypadku odwołania.
2. Wzrost transportu naziemnego
Ostatnie trendy w podróżowaniu na rzecz zrównoważonego rozwoju obejmują również środki transportu. Ponieważ organizacje pracują nad redukcją emisji dwutlenku węgla, transport kolejowy i samochodowy jest coraz częściej preferowany w porównaniu z lotami krótkodystansowymi. Pociągi są 12 razy bardziej wydajne na pasażera niż podróże lotnicze. Samo skorzystanie z Eurostaru we Francji zmniejsza ślad węglowy o 97% w porównaniu z lotem krótkodystansowym.
Wynajem samochodów może się często okazać bardziej zrównoważoną opcją podróży służbowych niż podróże lotnicze, szczególnie w obliczu popularności pojazdów elektrycznych. Ślad węglowy można jeszcze bardziej ograniczyć, gdy współpracownicy dzielą się samochodem.
3. Recenzje rzeczywistości wirtualnej
Same zdjęcia nie zawsze opowiadają całą historię, dlatego jednym z trendów hotelowych 2025 r. jest wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości, aby pomóc spełnić oczekiwania podróżnych. Podróżujący służbowo mogą wirtualnie zwiedzić hotel, „spacerując”, zanim zdecydują, czy chcą się tam zatrzymać
W 2025 r. ten trend hotelowy będzie się rozwijał, obejmując wirtualne doświadczenia z szerszym zakresem obiektów. Na przykład przed zarezerwowaniem miejsca spotkań możesz wirtualnie zwiedzić okolicę, aby upewnić się, że jest odpowiednia dla Twojego zespołu. Dzięki immersyjnej, rozszerzonej rzeczywistości zintegrowanej z aplikacjami podróżni uzyskują wskazówki nawigacyjne lub informacje bezpośrednio na swoich smartfonach.
4. Nowa zdolność dystrybucyjna (NDC)
Jednym z największych trendów w technologii podróży służbowych w tym roku jest NDC, czyli New Distribution Capability. NDC to interfejs danych stworzony przez Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Lotniczego (IATA) jako nowy sposób dystrybucji treści lotów przez linie lotnicze w bardziej spersonalizowany sposób. Wpływa na strategie linii lotniczych poprzez dostosowywanie cen do popytu rynkowego za pomocą dynamicznych cen.
Dla podróżujących służbowo i menedżerów podróży służbowych oznacza to dostęp do najnowszych informacji w przypadku opóźnień lub zmian w harmonogramie. Dzięki spersonalizowanym ofertom opartym na danych, opartym na preferencjach, każdy podróżujący służbowo będzie mógł bezproblemowo dostosowywać swoje rezerwacje online lub w aplikacji.
5. Aplikacje do zapewniania bezpieczeństwa w podróżach służbowych
W raporcie International SOS Risk Outlook z 2024 r. napięcia geopolityczne zostały uznane za jeden z głównych problemów organizacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o niestabilność polityczną, czy ekstremalne zjawiska pogodowe, ryzyko jest częścią podróży służbowych, a firmy muszą zapewnić należytą staranność.
W rezultacie obecne trendy w podróżowaniu obejmują wzrost liczby aplikacji śledzących i zapewniających bezpieczeństwo. Firmy muszą wiedzieć, gdzie są ich pracownicy i jak się z nimi skontaktować w nagłych wypadkach.