“Nowe Kanały Dystrybucji biletów lotnoczych (NDC)” stanowią obecnie kluczowy element strategicznych planów wielu linii lotniczych, klienci korporacyjni muszą zrozumieć konsekwencje jakie przynoszą te rozwiazania dla swoich programów podróży. Niezwykle ważne jest to, aby menedżerowie podróży oraz managerowie zakupów odpowiedzilani za wydatki na podróże służbowe, byli na bieżąco z tym zagadnieme, aby mogli skutecznie planować i reagować.
W tym artykule pokażemy w jaki sposób menedżerowie ds. podróży służbowych mogą przygotować swoje programy podróży na potrzeby NDC.
1. W jaki sposób uzyskiwać dostęp do treści NDC?
Rezerwacji biletów lotniczych w kanałach NDC można dokonać bezpośrednio za pośrednictwem strony internetowej linii lotniczych lub pośrednio za pośrednictwem firmowego narzędzia do rezerwacji online, które jest połączone z agregatorem obsługującym NDC, takim jak GDS (np. Sabre, Amadeus lub Travelport).
Jeśli Twoja firma korzysta z biura podróży/pośrednika do rezerwacji biletów lotniczych, sprawdź czy to biuro oferuje bilety pochodzące z kanału NDC. Nie wszystkie biura podróży w polsce mają dostęp do kanałów NDC.
2. Co dokładnie oferuje NDC?
Głownym celem NDC jest danie firmom dostępu do biletów lotniczych w specjalnych obniżonych stawkach ( nawet 500 zł tańszych), które dostępne są tylko na stronach linii lotniczych dla klientów indywidualnych. Oprócz niższej ceny, NDC daje więcej możliwości zarządzania rezerwacją w porównaniu z tym co oferuje strona www linii lotniczej. W skrócie NDC daje ceny jak na stronie i obsługę jak przez biuro podróży. W niedalekije przyszłości kanały NDC dadzą dostęp do dodatkowych udogodnień i usług, takich jak rezerwacja dodatkowej przestrzeni na nogi, dostęp do saloniku i priorytetowe wejście na pokład, w ramach tej samej ścieżki rezerwacji. Menedżerowie podróży powinni zacząć o NDC myśleć już teraz.
3. W sposób NDC wpłynie na politykę podróży służbowych w Twojej firmie?
Chociaż NDC dąży do uproszczenia procesu zakupów, zarządzanie takimi treściami może być trudniejsze. Ponieważ każda linia lotnicza ma inne interfejsy API i możliwości serwisowe, procesy dotyczące bardziej złożonych zadań, takich jak rezerwacja biletów dla wielu pasażerów w ramach jednego rekordu pasażera, zarządzanie zwrotami i wprowadzanie zmian w planach podróży, mogą się znacznie różnić.
Płynny charakter ofert NDC, które mogą się szybko zmieniać ze względu na dynamiczne ceny, stanowi wyzwanie dla podróżnych próbujących porównać ceny i opcje w różnych liniach lotniczych. Różne taktyki merchandisingowe stosowane przez branżę lotniczą dodatkowo komplikują sytuację, utrudniając rzeczywiste porównanie ofert.


