Poradnik Travel Managera to cykl artykułów przygotowany przez zespół ekspertów Travelsupport. Informacje w nich zawarte kierowane są zarówno do osób, które w swoich firmach zajmują się szeroko rozumianym zarządzaniem podróżami służbowymi (są Travel Managerami), jak również do osób podróżujących.
Dlaczego loty są odwoływane?
Problemy organizacyjne w liniach lotniczych
Po ponad rocznym uziemieniu i praktycznym zamarciem rynku lotniczego wiele firm znowu zezwala na podróże służbowe i korzystanie z połączeń lotniczych. Ponieważ popyt na bilety lotnicze momentami osiąga liczby sprzed pandemii, pasażerowie doświadczają fali opóźnionych i odwołanych lotów. Dzieje się to ponieważ linie lotnicze, które drastycznie zredukowały zatrudnienie i procesy, nie są w stanie nadążyć nad wyskokami popytu.
Problemy techniczne
Niezależnie od tego, czy jest to problem mechaniczny z konkretnym samolotem, czy poważny błąd systemu rezerwacji, mogą istnieć przyczyny technologiczne, dla których status lotu musi się zmienić. Praktycznie każda linia lotnicza ma swojej historii dzień, w którym musiała anulować większość swoich lotów w wyniku awarii swoich systemów informatycznych.
Overbooking
Podobnie jak hotele, linie lotnicze stosują overbooking, aby maksymalnie “wypełnić swoje samoloty najdroższymi możliwymi biletami”. Wychodząc z założenia, że przynajmniej kilku podróżnych nie zdąży na swój lot lub nie skorzysta z niego z innych powodów, linie lotnicze sprzedają więcej miejsc niż jest dostępnych w samolocie. Dzięki temu mają szanse uniknąć niewykorzystanych miejsc na danym locie.
Eksperci szacują, że linie lotnicze sprzedają około 150 taryf za każde 100 miejsc w swoich samolotach. Zarządzanie overbookingiem jest trudną strategią. W praktyce nie można uniknąć sytuacji, w której wszyscy pasażerowie z biletami pojawią się na odprawie. Jeśli do niej dojdzie, część pasażerów dostaje informacje o anulowanym bilecie, a linia lotnicza ma obowiązek bezzwłocznie zorganizować alternatywny przelot na własny koszt oraz wypłacić wyższy poziom odszkodowania.
Dowiedz się więcej o overbookingu ——– Poradnik. Overbooking w hotelu ——–
Warunki pogodowe lub klęski żywiołowe
Huragany, chmury popiołu wulkanicznego, śnieżyce i oczywiście ataki terrorystyczne mogą powodować, że linie lotnicze odwołują swoje loty. Ogólnie rzecz biorąc, skutkują one niewielkimi opóźnieniami, ale w przypadku ekstremalnych incydentów, jak widzieliśmy na Islandii w 2010 roku lub na Wyspach Kanaryjskich tego lata, mogą wystąpić znaczne zakłócenia, w tym zamknięcia lotnisk i znaczące zmiany rozkładu lotu.
Rezerwuj regularnie przez nasz dostęp do Booking.com i otrzymuj zawsze zwrot do 3% wartości swoich rezerwacji.
Odwołany lot, a prawa pasażera.
Chociaż prawa konsumentów różnią się w zależności od regionu, w większości linie lotnicze oferują klientom pełny zwrot pieniędzy w przypadku odwołania lotu. Jednak warunki otrzymania zwrotu czy odszkodowania mogą być różne, ponieważ niektóre linie lotnicze określają jasne terminy, a inne zdecydowanie niejasne co do tego, co uważa się za nieuzasadnione opóźnienie. Jakich więc odszkodowań mogą oczekiwać podróżni w zależności od kraju, z któregom lub do którego lecą ?
Loty międzynarodowe poza Stanami Zjednoczonymi i Kanadą
Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej podróżni mają znacznie większą ochronę niż ta oferowana przez amerykańskie linie lotnicze. Podróżni lecący w obrębie UE, lecący z dowolnego lotniska w UE lub EOG (Europejski Obszar Gospodarczy) lub lecący do Europy liniami lotniczymi z siedzibą w UE mogą skorzystać z następującego odszkodowania, jeśli spotkają się z opóźnieniem lub odwołaniem.
- Klienci mogą ubiegać się o pełny zwrot kosztów biletu lotniczego lub miejsca w następnym locie linii lotniczej.
- Jeśli linia lotnicza nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego lotu, konsument ma prawo do alternatywnego transportu, w tym lotu z konkurencyjną linią lotniczą. Jeśli jest to droższe niż oryginalny bilet, linia lotnicza musi pokryć różnicę w cenie. Jeśli nie ma możliwości znalezienia odpowiedniego rozwiązania, pasażer prawo do pełnego zwrotu pieniędzy. W przypadku podróży wieloodcinkowych, jeśli pasażer woli skrócić swoją podróż po odwołaniu lotu przesiadkowego, ma prawo do bezpłatnego lotu powrotnego do swojego miasta wylotu.
- W przypadku opóźnienia o 3 godziny lub więcej podróżni mogą ubiegać się o odszkodowanie w wysokości od 200 do 600 euro w zależności od długości lotu. Im dłuższa podróż do miejsca docelowego, tym większe odszkodowanie pasażer otrzymuje za swoje niedogodności. Aby uniknąć stresu związanego z wypełnianiem ton formularzy prawnych, pasażerowie mogą skorzystać z firm typu AirHelp lub jeśli są w podróży służbowej, sprawami odszkodowania zajmie się ich firma TMC, ewentualnie agent/biuro podróży
- Pasażerowie linii lotniczych mogą również otrzymać zwrot kosztów, jeśli godzina przylotu ich lotu jest opóźniona o ponad dwie godziny w ciągu dwóch tygodni od planowanej daty odlotu.
Ponieważ odszkodowanie jest już dość hojne, europejskie przepisy wydają się być nieco niejasne w kwestii rekompensaty kosztów posiłków lub zakwaterowania naliczonych z powodu opóźnienia lub odwołania lotu. Zwykle rozumie się, że jest to objęte oferowaną rekompensatą finansową, ale niektóre linie lotnicze zapewniają kupony na posiłki do wydania na lotnisku w geście dobrej woli. Warto zauważyć, że loty odwołane z powodu COVID-19 nie kwalifikują się obecnie do dodatkowego odszkodowania, ale konsumenci nadal zachowują prawo do pełnego zwrotu pieniędzy.
Co robić, jeśli lot zostanie odwołany?
Z reguły, jeśli dochodzi do odwołania lotu, linie lotnicze od razu proponują alternatywne połączenia. Jeśli propozycja jest rozsądna, zwykle można potwierdzić te zmiany za pośrednictwem aplikacji linii lotniczej lub portalu internetowego. Warto skorzystać z opcji czatu online znajdującego się na stronie www linii lotniczej.
Jeśli bilet lotniczy kupiony był za pośrednictwem agenta/biura podróży, to zgodnie z zasadami tylko agent będzie mógł dokonać takiej akceptacji w imieniu pasażera
UWAGA: Korzystanie z mediów społecznościowych do kontaktu z linią lotniczą powinno być zawsze ostatecznością.
Korzystanie z narzędzia do rezerwacji online i/lub biura podróży, do organizowania podróży służbowych najczęściej eliminuje dodatkową pracę związaną z odwołanymi lotami. Dobre agencje/biura podróży świadczą kompleksowe wsparcie i pomagają również w procesie odzyskiwania odszkodowań od linii lotniczych. Najlepsze biura podróży typu TMC (Travel Management Company) mają również swój serwis 24 godziny na dobę.