Travelsupport.pl

PAYF – Specjalne taryfy lotnicze od Lufthansy. Plusy i minusy.

Czy taryfy lotnicze PAYF to rewolucja na rynku podróży służbowych? Czy tylko wymuszona odpowiedź Lufthansy na naciski Travel Managerów?
taryfy lotnicze dla firm

Udostępnij:

Lufthansa Group rozpoczęła oferowanie wszystkim klientom korporacyjnym taryfy lotniczej Pay As You Fly (PAYF). Taryfa lotnicza PAYF polega na NIE przyjmowaniu płatności w momencie rezerwacji. Jest to radykalne odejście od normalnej praktyki linii lotniczych polegającej na przyjmowaniu płatności w momencie rezerwacji. Ale dlaczego to się dzieje teraz, czy jest to dobra czy zła wiadomość dla kupujących i linii lotniczych, i czy inne linie lotnicze pójdą w ślady Lufthansy? Oto krótka historia taryf PAYF i nasza analiza ich plusów i minusów. 

Taryfy lotnicze PAYF - historia

Już pod koniec lat 90-tych  Lufthansa przeprowadziła pierwsze testy koncepcji niepłacenia za bilet lotniczy do czasu wyjazdu. “Króliczkiem doświadczalnym” był wówczas jeden z głównych klientów korporacyjnych, czyli firma Siemens. W ciągu następnych kilku lat linia lotnicza rozszerzyła PAYF na garstkę innych dużych klientów korporacyjnych. Mniej więcej w tym samym czasie różne linie lotnicze z Ameryki Północnej eksperymentowały z tym pomysłem. Ostatecznie, taryfy PAYF nie stały się ważnym elementem oferty korporacyjnej linii lotniczych,  po żadnej stronie Atlantyku.

Pandemia zmieniła wszystko

Pierwszym poważnym incydentem, który skłonił Lufthansa’e do powtórnego przemyślenia koncepcji PAYF było bankructwo Air Berlin w 2017 r.,  Z dnia na dzień okazało się, że wiele dużych niemieckich firm miały miliony euro zamrożone w niewykorzystanych biletach.  Firmy te musiały zrobić odpisy na te kwoty, ponieważ nie było możliwość odzyskania ich w ciągu 12 miesięcy. Niemieckie stowarzyszenie Travel Managerów zaczęło lobbować w niemieckim rządzie za stworzeniem jakiegoś rozwiązania problemu w przyszłości.

Przyszła pandemia i problem pojawił się ze 100 krotną siłą.  Koronawirus zablokował całkowicie podróże służbowe. Linie lotnicze praktycznie przestały obsługiwać klientów korporacyjnych. Wartość opłaconych i niewykorzystanych biletów lotniczych w pewnych momentach kryzysu przekraczała 30 miliardy euro.

Opóźnienie w dokonywaniu zwrotów za bilety lotnicze często były celowe. Niektóre linie lotnicze (między innymi LOT.com, Ryanair, Wizzair) w szczytowym momencie kryzysu korzystały z pieniędzy swoich klientów, aby utrzymać się tylko na powierzchni. Z drugiej strony, wielu z tych klientów bardzo chciało odzyskać swoje  pieniądze z powodu własnych problemów z płynnością finansową. 

Niemieccy Travel Managerowie niejako wymusili na liniach lotniczych powrót do koncepcji PAYF, ponieważ pandemia unaoczniła problem, że mimo tego, że są przepisy nakazujące liniom lotniczym zwrot pieniędzy, to jednak firmy nie mają gwarancji, że na czas odzyskają swoje środki. 

Idealny moment na powrót PAYF

Obecny zastój w lotach daje liniom lotniczym możliwość zresetowania strategii płynnościowych. W czasach przedcovidowych linie lotnicze zbankrutowałyby, gdyby bilety lotnicze nie zostały opłacone z góry, ponieważ potrzebowały tych pieniędzy jako kapitału inwestycyjnego. Obecnie nie jest problemem ponieważ większość linii lotniczych otrzymała ogromne wsparcie dzięki pieniądzom publicznym Wprowadzenie PAYF na rynek korporacyjny może sie teraz odbyć bez ingerowania w finanse linii lotniczych ryzykowania ich płynnością. 

PAYF dla klientów firmowych

Korzysći

Firma płaci za bilety lotnicze swoich pracowników zasadniczo w dniu wylotu, nie jak jest obecnie, w dniu dokonywania rezerwacji.  Wszystkie problemy związane z ubieganiem się o zwrot środków od linii lotniczej znikają dzięki PAYF. Oznacza to również brak konieczności płacenia TMC za zarządzanie zwrotami. Nie ma też żadnego ryzyka utraty pieniędzy przez bankructwa linii lotniczych. Podsumowując, PAYF minimalizuje ryzyko dla klienta korporacyjnego i optymalizuje przepływy pieniężne.

Wady

Do tej pory taryfy typu PAYF były stosowane tylko do wyższych klas taryfowych. To znaczy, że są dostępne w przypadku rezerwowania droższych biletów lotniczych. Taryfa PAYF kosztuje zazwyczaj 2-3 razy tyle co najniższa taryfa Lufthansy Economy Light i nieco wyższa niż taryfa Economy Comfort, ale niższa niż taryfa Economy Flex. To, że PAYF ma swoją cenę, jest oczywiste, ale ci Travel Managerowie i te firmy, które świadomie zarządzają wydatkami na podróże służbowe będę w stanie ją zaakceptować.  

firmowa polityka podróży

Rezerwuj regularnie przez nasz dostęp do Booking.com i otrzymuj zawsze zwrot do 3% wartości swoich rezerwacji.

Biuro podróży, a taryfy PAYF

Taryfy PAYF mogą stanowić swego rodzaju wyzwanie dla biura podróży obsługującego rezerwacje swoich klientów. Dla klientów i ich Travel Managerów może to być okazja do obniżenia opłat serwisowych i transakcyjnych. Na przykład, zgodnie ze standardową umową obowiązującą na rynku, TMC (Biuro podróży) pobiera opłatę transakcyjną NIE za rezerwację biletu lotniczego tylko za wystawiania biletu. W ramach PAYF biuro podróży (TMC) nie wystawia biletu.

firmowa polityka podróży

Rezerwuj regularnie przez nasz dostęp do Booking.com i otrzymuj zawsze zwrot do 3% wartości swoich rezerwacji.

Najczęściej czytane:

Lufthansa ITA Airways

Włosi sprzedają ITA Airways Lufthansie

Komisja Europejska zatwierdziła propozycję przejęcia włoskiego przewoźnika narodowego ITA Airways przez Grupę Lufthansa po „dogłębnym dochodzeniu” przeprowadzonym przez unijny Urząd Antymonopolowy. Umowa przejęcia ITA Airways

Nasze usługi