Każdy z nas, dostając potwierdzenie rezerwacji bezpośrednio z hotelu, czy też z jakiegoś systemu rezerwacji zakłada, że wszystko jest gotowe i można już szykować się do wyjazdu. Niestety nie zawsze tak jest i czasami możemy znaleźć się w trudnej sytuacji, gdy nasza rezerwacja zostanie anulowana, i nikt nas o tym nie uprzedzi. Dowiadujemy się o tym przyjeżdżając do hotelu. Zazwyczaj taka sytuacja powoduje poważne problemy, ponieważ alternatywne zakwaterowanie może być dostępne w oddalonym hotelu albo być znacznie droższe.
Dlaczego hotele anulują potwierdzone rezerwacje?
Istnieje wiele powodów, dla których hotele anulują potwierdzone rezerwacje. Ogólnie rzecz biorąc, zwykle sprowadzają się one do czterech kategorii;
- Anulowanie może nastąpić, gdy rezerwacja dotyczy nowego lub remontowanego hotelu. W przypadku opóźniania się zakończenia remontów hotel może znaleźć się w sytuacji, w której nie będzie mógł przyjąć gości w potwierdzonym wcześniej terminie podróży i będzie musiał anulować rezerwację.
- Hotele anulują rezerwacje również, jeśli otrzymały inne bardziej opłacalne zamówienie. Być może duża firma chce wynająć dany hotel na wyłączność lub zrobić dużą konferencje. Wówczas hotel anulując wcześniej przyjęte rezerwacje przesuwa tanich gości do innego obiektu, aby zrobić miejsce dla gości skłonnych zapłacić wyższe ceny za nocleg. Niestety, hotele prawdopodobnie nigdy nie potwierdzą, że jest to powód anulowania rezerwacji i praktycznie niemożliwe jest udowodnienie, że rezerwacja została anulowana ze względu na korzyści finansowe.
- Podobnie jak linie lotnicze, aby utrzymać wysoki poziom obłożenia, hotele często podejmują ryzyko i robią OVERBOOKING przyjmując więcej rezerwacji niż mają pokoi. Robią to ponieważ zakładają, że kilku gości anuluje rezerwację przed datą zameldowania lub nie pojawi się w tym dniu przyjazdu. Czasami jednak wszyscy goście z rezerwacji pojawiają się w hotelu, a hotel musi wówczas anulować rezerwacje i przenieść część gości do innych obiektów. Overbooking to niestety bardzo powszechna praktyka. Należy też pamiętać, że w przypadku overbookingu hotele w pierwszej kolejności anulują rezerwacje najtańsze, niegwarantowane kartą kredytową, dokonane bezpośrednio w hotelu.
- Hotele mogą anulować Twoją rezerwacje i robią to bez wahania jeśli nie była ona w żadne sposób zagwarantowana. Dzieję się tak najczęściej z rezerwacjami zakładanymi bezpośrednio w hotelu, na bardzo elastycznych warunkach anulacji. Jeśli hotel nie ma gwarancji tego, że Gość przyjedzie i zapłaci za pobyt, a z drugiej strony w recepcji hotelowej stoją już inni Goście gotowi w każdej chwili zapłacić aby tylko dostać pokój, hotel anuluje niegwarantowaną rezerwacje nawet przed godziną 18:00, aby tylko przyjąć rezerwacje gwarantowaną. Dlatego warto czasami dwa razy zastanowić się zanim się zacznie krytykować rezerwowanie przez systemy online, które zawsze wymagają użycia karty kredytowej do gwarancji rezerwacji.
Jakie masz prawa, jeśli hotel anuluje Twoją rezerwację?
W przeciwieństwie do podobnych sytuacji z liniami lotniczymi, w przypadku hoteli nie ma przepisów które nakazywałyby hotelom stosowanie konkretnych działań w sytuacji nieuzasadnionego anulowania rezerwacji.
Nieuzasadnione anulowanie rezerwacji hotelu można uznać za naruszenie prawa umownego, ale niewielu podróżnych będzie miało chęci, aby pójściem do sądu w celu dochodzenia swoich roszczeń. Mimo, że nie ma zbyt wielu środków prawnych, można skorzystać z innych metod, aby wymusić na opornym hotelu odpowiednie zachowanie się w takiej sytuacji.
Co możesz zrobić, aby uzyskać od hotelu rekompensatę.
Ogólnie rzecz biorąc, personel większości hoteli nie powinien zostawić Gościa, któremu anulowano rezerwacje bez pomocy. Ogólnie przyjętym standardem jest to, że hotel rezerwuje nocleg w innym hotelu o podobny standardzie. Lepsze hotele mają zasadę, że alternatywny nocleg musi być zarezerwowany hotelu o tym samym albo wyższym standardzie oraz pokrywają koszty przejazdu do tego hotelu.
Jeśli w żadnym razie nie chcesz się zgodzić na zaproponowaną przez hotel alternatywę, bo zaproponowany hotel jest na drugim końcu miasta lub nie spełnia Twoich minimalnych oczekiwań, może się domagać się pełnego zwrotu kosztów początkowej rezerwacji oraz konkretnej rekompensaty. Nie możesz jednak liczyć na to, że hotel rekompensatę wypłaci Tobie w formie gotówki. Znacznie łatwiej będzie uzyskać duży rabat lub bezpłatny nocleg w przypadku następnej rezerwacji. Jeśli hotel jest hotelem sieciowym, masz dużą szanse na otrzymanie vouchera na bezpłatny nocleg w innym obiekcie tej sieci.
Jak uchronić się przed anulacją rezerwacji przez hotel.
Jeśli regularnie i często rezerwujesz hotele dla siebie lub dla innych, prędzej lub później trafisz na sytuacje w której hotel anuluje Twoją rezerwacje z powodu overbookingu. Istnieją jednak proste kroki, które możesz podjąć, aby zminimalizować ryzyko anulowania rezerwacji.
- Poinformuj hotel, że przyjedziesz. Nawet jeśli Twoja rezerwacja nie jest gwarantowana, otrzymując taką informacje np. drogą emailową hotel będzie mniej skłonny do anulowania Twoje rezerwacji w pierwszej kolejności.
- Rezerwuj hotele z wykorzystaniem programów lojalnościowych. Jeśli często podróżujesz lub rezerwujesz, istnieje wiele powodów, dla których warto zarejestrować się w hotelowych programach lojalnościowych. Nawet jeśli uważasz, że nie zdobędziesz wielu punktów czy bonusów, dołączenie numeru członkowskiego do rezerwacji hotelu to kolejny sposób na zmniejszenie szans na anulowanie. Wiele sieci hotelowych, takich jak Marriott i IHG, ma zasady, które wyraźnie stwierdzają, że nie anulują potwierdzonych rezerwacji od członków klubów lojalnościowych. Inne marki hotelowe gwarantują członkom programów lojalnościowych znalezienie alternatywnego zakwaterowania i oferują im dodatkową rekompensatę za niedogodności.
- Rezerwuj przez znane sprawdzone systemy online. Gdy hotel ma overbooking, kluczowym elementem przy podejmowaniu decyzji o tym, których gości rezerwacje anulować, jest ich metoda rezerwacji. Rezerwacje dokonywane przez Expedia, Booking.com lub Hotels.com, są często anulowane jako ostatnie, ponieważ te rezerwacje zwykle są opłacone z góry zawierają wzmianki o statusie członkowskim. Np. Genius w przypadku Booking lub Status Silver/Gold/Platinum w Hotels.com Rewards