Większość największych firm turystycznych na świecie to platformy rezerwacyjne online. Największym graczem, a jednocześnie największą firmą turystyczną na świecie jest Booking Holding. Booking Holding jest właścicielem wielu platform rezerwacyjnych (Booking.com, Agoda.com, Kayak.com…). Platformy rezerwacyjne takie jak Booking.com urosły dynamicznie w ciągu ostatnich 15 lat. Ich rozwój napędzany jest oczywiście przez zwiększającą się dostępność i prędkość Internetu.
Dlaczego internetowym biurom podróży udało się tak bardzo wzrosnąć i wyprzedzić innych graczy na rynku podróży?
Ponieważ ich model biznesowy ma kilka podstawowych cech, dzięki którym budują przepaść między nimi, a resztą graczy na rynku turystycznym.
-
- Ekonomia skali
-
- Niskie koszty krańcowe – brak konieczności utrzymywania zapasów
-
- Łatwość wprowadzania innowacji
-
- Zróżnicowane strumienie przychodów.
Ekonomia skali jest kluczowa — każde indywidualne biuro podróży, hotel czy linia lotnicza musi utrzymywać własną stronę internetową, marketing, proces sprzedaży, dział obsługi klienta, stos technologiczny itp., Internetowe biuro podróży (Online Travel Agent) może to zrobić raz dla milionów produktów i usług. Nie jest to ani trochę tańsze w obsłudze, jest to tysiące razy bardziej wydajne.
Była rewolucja Internetu, będzie rewolucja AI
Agent AI będzie mógł rezerwować WSZYSTKO.
Agenci AI, za pomocą szybkiego tekstu lub komunikatu głosowego, będą mogli wyszukać dowolny produkt turystyczny np. nocleg lub połączenie lotnicze. Będą mogli przeglądać Internet, uzyskiwać dostęp do interfejsów API, rozmawiać z innymi agentami AI i uzyskiwać dostęp do aplikacji stron trzecich. Tak więc każdy produkt, który można zarezerwować online dzisiaj, może zostać zarezerwowany przez agenta AI, bez konieczności robienia czegokolwiek przez dostawcę.
Agent AI będzie również szukał innych agentów AI, aby agregować bezpośrednie linki dostawców. Więc zamiast człowieka przeglądającego 38 stron internetowych i być może porównującego ceny na trzech lub czterech z nich, agent AI sprawdzi każdy produkt, który można zarezerwować w Internecie, oferując dodatkowo spersonalizowany wybór wszystkich możliwych opcji ze wszystkich źródeł.
Agen AI będzie sprawdzał wszystkie opcje rabatów cenowych wynikających z wszystkich możliwych programów lojalnościowych, aby znaleźć najkorzystniejszą cenę. Agent AI będzie mógł zarezerwować dowolną ofertę turystyczny dostępną online. Każdy pojedynczy OTA będzie tylko podzbiorem danych dla Agent AI.
Na początkowym etapie rozwoju Agentów AI, będą oni korzystać z bazy danych dostarczanych przez OTA ponieważ OTA takie jak Booking.com i Expedia.com mają szczegółowe dane oraz funkcjonalności, których bezpośrednie strony internetowe (np. hotelowe i lotnicze) nie będą miały jeszcze przez jakiś czas. Przewagami OTA, które będą wykorzystywać Agenci AI są różne metody płatności i niższe stawki. Jednak bardzo szybko pojawią się agenci AI, którzy stworzą sami te funkcjonalności, aby bezpośrednio korzystać z ofert hoteli i linii lotniczych.