Wraz z upowszechnianiem się standardu New Distribution Capability na rynku podróży służbowych w ostatnich latach, wzrosła również koncepcja „ciągłego ustalania cen”. Ale co oznacza ten termin, czym różni się od tradycyjnego ustalania cen i dynamicznego ustalania cen oraz dlaczego kupujący podróże służbowe powinni się tym przejmować?
Aby odpowiedzieć na te pytania, konieczne jest poznanie tego jak działa tradycyjny system tworzenia cen biletów lotniczych.
Tradycyjne ceny linii lotniczych
Na początku lotnictwa komercyjnego ceny biletów lotniczych, były regulowane i bardziej jednolite na wszystkich trasach i liniach lotniczych. Po uchwaleniu przez Kongres uSA ustawy o deregulacji linii lotniczych w 1978 r., która umożliwiła liniom lotniczym ustalanie własnych cen i tras. Z czasem doprowadziło to do powstania strategii zarządzania przychodami, która jest stosowana obecnie globalnie w branży lotniczej i hotelowej
Podaż i popyt znacząco wpływają na tę strategię cenową linii lotniczych. Jeśli przewoźnicy ustalają ceny biletów lotniczych zbyt nisko, mogą stracić pieniądze, ale ustalają je zbyt wysoko i mogą skończyć z półpustym lotem. Tak więc, jako część nowego modelu cenowego, linie lotnicze zaczęły ustalać różne poziomy cen, aby sprostać potrzebom różnych segmentów klientów w oparciu o ich popyt. Linie lotnicze szybko zauważyły, że mogą oferować niższe ceny osobom, które dokonują rezerwacji z wyprzedzeniem i mają większą elastyczność co do dat podróży (np. indywidulani turyści). Wyższe ceny zaczęto więc oferować tym, którzy dokonują rezerwacji później ( na ostatnią chwilę) i mają sztywne daty podróży (zwykle są to osoby podróżujące służbowo z “większą tolerancją cenową”)
Aby dostosować ceny do różnych typów podróżnych, linie lotnicze wprowadziły system, który dzieli klasy kabin (na przykład biznes i ekonomiczną) na klasy taryfowe. Te klasy taryfowe, znane również jako „grupy taryfowe” lub „klasy rezerwacyjne”, reprezentują określone poziomy cenowe i mają własny zestaw warunków (np. czy bilet jest zwrotny, czy wymagany jest pobyt w sobotnią noc i ile mil premiowych można zdobyć).
W miarę jak zarządzanie cenami stawało się coraz bardziej złożone, linie lotnicze musiały usprawnić przepływ danych, aby móc udostępnić je różnym kanałom dystrybucji (pośrednikom). Musiał powstać nowy standard wymiany danych (EDIFACT).
EDIFACT - standard wymiany danych
EDIFACT to standard wymiany danych stosowany w branży lotniczej od lat 80. XX wieku w celu efektywnego przesyłania informacji dotyczących cen biletów, rozkładów lotów, dostępności itp.
W systemie EDIFACT linie lotnicze muszą wcześniej składać oferty biletów lotniczych w Airline Tariff Publishing Company (ATPCO). Następnie ATPCO dystrybuuje te informacje za pośrednictwem różnych kanałów, w tym globalnych systemów dystrybucji (GDS: Amadeus, Sabre… i innych) agregatorów podróży, zanim zostaną one przesłane do firm zarządzających podróżami (TMC) i innych pośredników.
Korzystając ze standardu danych EDIFACT, linie lotnicze składały z wyprzedzeniem taryfy w ATPCO, które były ograniczone do 26 „grup taryf” lub kodów rezerwacji na lot. Grupy te odpowiadają literom alfabetu angielskiego, a każdy kod ma własny zestaw reguł. Gdy wszystkie taryfy w grupie najniższych taryf zostaną wyprzedane, nie można już akceptować rezerwacji w tej grupie. Na przykład, jeśli linia lotnicza zgłosiła przedziały cenowe swoich taryf np. 200, 250 i 300 USD, po wyprzedaniu biletów za 200 USD klientowi zostanie zaprezentowana cena za 250 USD jako najniższa dostępna. W związku z tym w GDSie linia lotnicza nie ma możliwości zaoferowania żadnej ceny w przedziale cenowym między tymi przedziałami, np. 225 USD.
NDC i ciągłe ustalanie cen
W 2012 roku Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), globalna organizacja handlowa branży lotniczej, rozpoczęła prace nad alternatywnym stabdardem danych o nazwie New Distribution Capability (NDC), opartym na internetowym protokole danych XML.
Dzięki NDC linie lotnicze omijają konieczność wstępnego składania taryf w ATPCO, co daje im elastyczność generowania nieskończonej kombinacji ofert w locie w momencie zakupów. Ta konfiguracja jest kluczowym elementem podstawowym dla linii lotniczych, aby stworzyć w pełni dynamiczne oferty, poprzez które mogą oferować określone udogodnienia i usługi w określonej cenie, wszystko dostosowane do szczegółowych danych o klientach.
Ta nowa technologia umożliwiła liniom lotniczym przyjęcie bardziej zaawansowanego podejścia do cen biletów lotniczych, znanego jako ciągłe ustalanie cen. Ewolucja dynamicznego ustalania cen (czasami te dwa określenia są używane zamiennie), ciągłe ustalanie cen nie jest ograniczone przez zasady dotyczące zapasów ani klasy taryf, co pozwala liniom lotniczym oferować praktycznie nieograniczony wachlarz punktów cenowych.
Dynamiczne ustalanie cen może wykorzystywać szczegóły kontekstowe, takie jak czas do wylotu i długość pobytu, które są dostępne w momencie dokonywania zakupów, aby określić ceny biletów lotniczych bez konieczności podawania dodatkowych danych osobowych. Dzięki ciągłemu ustalaniu cen linie lotnicze dostosowywać ceny biletów lotniczych w czasie rzeczywistym zgodnie z podażą i popytem. Teoretycznie oznacza to, że mogą obniżyć lub podnieść cenę miejsca 17B na lot XYZ w oparciu o ceny konkurentów i warunki rynkowe w momencie dokonywania zakupów.
Podróże służbowe w przyszłości?
Menedżerowie podróży powinni przygotować się na kolejne zmiany. Na przykład przewoźnicy badają praktykę zwaną dynamicznym pakietowaniem, aby tworzyć spersonalizowane pakiety usług i produktów. Opierając się na koncepcji ciągłego ustalania cen, podejście to koncentruje się na dostarczaniu właściwego produktu właściwemu klientowi we właściwej cenie i czasie. Poprzez dostrajanie cen w całym procesie rezerwacji, od początkowego wyświetlenia taryfy do momentu zakupu, linie lotnicze mogą jeszcze bardziej zmaksymalizować swoje przychody.
Menedżerowie podróży powinni być świadomi ilości cennych danych, jakie linie lotnicze mogą potencjalnie zbierać o podróżnych podczas rezerwacji treści NDC. Im więcej danych linie lotnicze mogą zbierać o klientach, tym lepiej mogą określić, który segment klientów rezerwuje lot i odpowiednio wycenić i zapakować ofertę, przy czym podróżujący służbowo zazwyczaj płacą więcej.
Wszystkie te czynniki pokazują, jak ważne jest korzystanie z rynku do zakupów i porównywania ofert, zamiast dokonywania rezerwacji bezpośrednio za pośrednictwem stron internetowych linii lotniczych. Podkreślają również korzyści płynące ze współpracy z zaufanym partnerem ds. zarządzania podróżami.