Prognoza Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) dla podróży służbowych w 2021 r. wynosi 52% poziomów z 2019 r. Szacunki na 2022 r. to 88% 2019 r. Dopiero do końca 2023 r. będzie to 105% poziomów z 2019 r. Popyt na podróże lotnicze w czerwcu 2021 r. wyniósł zaledwie 60,1% w porównaniu z czerwcem 2019 r.
- Międzynarodowy popyt pasażerski spadł o 75,6% w porównaniu do roku poprzedniego
- Popyt na krajowe przewozy pasażerskie spadł o 48,8% w porównaniu z 2019 r.
- Łączność lotnicza zmniejszyła się o ponad połowę w 2020 r., a liczba tras łączących lotniska drastycznie spadała na początku kryzysu i ostatecznie spadła o ponad 60% rok do roku w kwietniu 2020 r.
- Całkowite straty w branży transportu pasażerskiego przekroczyły 126 miliardów dolarów.
W takich realiach rynkowych minie jeszcze sporo czasu, zanim biura podróży służbowych zobaczą powrót swoich klientów do poziomu z 2019. Jak zatem będzie wyglądał rynek agencji zajmujących się organizacją podroży służbowych? Czy zwykłe biura podróży służbowych przetrwają?
Biura podróży służbowych drastycznie zredukowały liczbę pracowników
Większość biur podróży zajmujących się podróżami służbowymi zmniejszyła liczbę pracowników o co najmniej 50% w porównaniu z poziomami z 2019 roku. Szczególnie ostre redukcje dotknęły działów lotniczych. Efektem tego jest praktyczny zanik usługi, która polegała na tym, że klienci korporacyjni byli obsługiwani przez dedykowanych kasjerów lotniczych. Zwykłe biura podróży służbowych, które dotychczas nie dawały swoim klientom dostępu do internetowych narzędzi rezerwacyjnych typu SBT (Self Booking Tool) odczuwają teraz presje ze strony klientów firmowych na utrzymanie poprzedniego standardu usług.
Z drugiej strony, bardziej internetowy model biznesowy również nie gwarantuje przetrwania w obecnych realiach. Przykładem tego jest słynne wycofanie się z rynku firmy eSKY, która zdecydowała się zamknąć działalność działu podróży służbowych.
TMC a zwykłe biuro podróży służbowych
Naszym zdaniem zwyczajne biura podróży służbowych za chwilę nie będą już w stanie obsługiwać międzynarodowych firm. Ten segment należy już do TMC czyli Travel Management Companies. Lokalne agencje zazwyczaj nie będą miały mocy IT, aby konkurować z globalnymi i lokalnymi TMC.
W wielu firmach pandemia spowodowała wzrost świadomości w zakresie bezpieczeństwa pracowników. Firmy chcą posiadać większą wiedzę i kontrolę nad tym gdzie w danej chwili znajdują się ich podróżujący pracownicy. Zwykłe biuro podróży służbowych, które nie oferuje nowoczesnych rozwiązań technologicznych, nie jest w stanie zapewnić szybkiego (w czasie rzeczywistym) dostępu do takich informacji.
Lokalne biuro podróży, które nie oferuje odpowiednich rozwiązań IT, nie ma również zasięgu globalnego potrzebnego do konsolidacji podróży służbowych dla firm posiadających nawet kilka małych oddziałów zagranicznych. Możliwości jakie dają internetowe systemy do rezerwacji i zarządzania podróżami służbowymi są absolutnie niezbędne do obsługi większych firm.
Koszty obsługi i Generacja Z
Głównym zadaniem biuro podróży służbowych w post pandemicznym świecie będzie zmniejszenie kosztów siły roboczej. Konieczne jest wprowadzenie większej mechanizacja procesów rezerwacji.
W tych nowych realiach największy problem będą miały biura podróży służbowych, których głównym klientami są spółki Skarbu Państwa i inne agencje rządowe. Z uwagi na to, że ten typ klienta wymaga najniższych kosztów obsługi (wysokości opłat serwisowych naliczanych przez biuro podróży) i nie lubi korzystać z systemów rezerwacji typu SBT, biura podróży, które obsługują ten segment będą cierpiały z powodu swoich rosnących kosztów.
Ogromne znaczenie dla przyszłości zwykłych biur podróży służbowych ma zmiana pokoleniowa i idące za nią zmiany preferencji. Szczególnie widać to w segmencie MŚP. Pokolenie Z, które właśnie wchodzi na rynek pracy istotnie zmieni układ sił w branży podróży służbowych w Polsce. Widać to wyraźnie na podstawie badań przeprowadzonych przez ETC (European Travel Commission) w lipcu 2022. Badania jednoznacznie pokazują, że najmłodsze pokolenie osób podróżujących służbowo będzie wybierać internetowe kanały rezerwacji.
Wnioski
Niestety jeszcze nie skończyliśmy z pandemią Covid-19; Wariant Delta pojawia się w wielu częściach świata i grozi rozprzestrzenieniem się na wszystkie kraje. To trudne czasy, przez które przechodzą wszystkie branże. Branża podróży służbowych została bardzo mocno dotknięta. Z drugiej strony jest to jednak dobra okazja do przemodelowania wszystkich kosztów operacyjnych. To dobry czas, aby na zawsze wyjść z macek przestarzałych systemów, które w najbliższej przyszłości będą bezużyteczne. Sytuacja wymaga rygorystycznych przeglądów i badań dotyczących personelu i produktywności.