wszystko wskazuje na to, że wyczekiwana przez wielu analityków recesja, jednak nie pojawi się w 2024 ani też w 2025 r. W związku z tym branża podróży służbowych ma szanse globalnie powrócić do poziomu sprzed pandemii. Ponieważ podróże służbowe są gotowe na pełne ożywienie, branża podróży służbowych szybko się zmienia. Od zrównoważonych praktyk po najnowocześniejszą technologię, zidentyfikowaliśmy kilka trendów w branży turystycznej, które na nowo definiują przyszłość branży turystycznej i zmieniają rozwiązania w zakresie podróży służbowych.
1. Zdrowie i dobre samopoczucie pracownika w podróży służbowej
Najsilniejszym trendem w podróżach służbowych, który wyłonił się z pandemii COVID-19, są rosnące inwestycje firm w rozwiązania, które priorytetowo traktują zdrowie i dobre samopoczucie pracowników podczas podróży. Nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się wkrótce wygasnąć. Pandemia podkreśliła znaczenie posiadania rozwiązań i zasad, które nie tylko zmniejszają ryzyko związane z podróżami, ale także zwiększają ogólne bezpieczeństwo i dobre samopoczucie pracowników.
Są nimi:
- Wdrożenie kompleksowej polityki podróży służbowych
- Przeprowadzanie oceny ryzyka przed podróżą każdego pracownika.
- Oferowanie sesji szkoleniowych, które poruszają kwestie takie jak cyberbezpieczeństwo, kradzież tożsamości, bezpieczeństwo osobiste, wrażliwość kulturowa, klęski żywiołowe, ekstremalne warunki pogodowe i inne potencjalne problemy, z którymi pracownicy mogą się spotkać podczas podróży.
- Włączanie powiadomień o zagrożeniach opartych na lokalizacji geograficznej w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom podczas podróży krajowych i międzynarodowych
- Zapewnienie dostępu do opieki zdrowotnej wysokiej jakości bez względu na to, dokąd podróżują Twoi pracownicy.
2. Ślad węglowy
Zrównoważony rozwój zajmuje centralne miejsce jako strategia korporacyjna na lata 2025-2055. Zrównoważone praktyki, które zmniejszają ślad węglowy firmy, wysuwają się na czoło trendów podróży służbowych. Firmy ponownie oceniają swoje zasady dotyczące podróży służbowych, aby uwzględnić przyjazne dla środowiska opcje, takie jak programy rekompensaty emisji dwutlenku węgla i wydajne wybory transportowe, które minimalizują emisję dwutlenku węgla, i wybierają hotele, które są zaangażowane w inicjatywy zrównoważonego rozwoju, takie jak EU Ecolabel.
3. Technologia i podróże służbowe
Na rynku pojawiają się platformy podróży oparte na sztucznej inteligencji sprawiają, że samodzielne rezerwowanie, zarządzanie i organizowanie jest bardziej wydajne niż kiedykolwiek.
Na lotniskach pojawia rozpoznawanie twarzy i technologie biometryczne. Osoby podróżujące służbowo mogą spodziewać się znacznie mniejszych kolejek na lotniskach, a hotele coraz częściej będą oferować zautomatyzowane procedury zameldowania i wymeldowania.
Inne technologie, takie jak narzędzia rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR), są wykorzystywane do zdalnej współpracy i inspekcji na miejscu, zastępując to, co jeszcze niedawno wymagało osobistego spotkania twarzą w twarz.
Travel managerowie wykorzystują moc analityki danych do analizy wzorców podróży służbowych, wydatków na podróże służbowe i preferencji podróżnych. Dzięki głębokiej analizie dużych zbiorów danych mają możliwość negocjowania lepszych stawek z liniami lotniczymi, sieciami hotelowymi i TMC. To podejście oparte na danych zwiększa oszczędności kosztów dla firm i pomaga im kontrolować budżety podróży służbowych.
4. Różnorodność i równość uwzględniona w polityce podróży służbowych
Menedżerowie ds. podróży służbowych będą musieli opracować nowe polityki podróży służbowych skoncentrowane na różnorodności, równości, integracji i inkluzywności. Będą musieli ściślej współpracować z działem HR , aby zrozumieć zwiększone ryzyko, na jakie narażeni są podróżni ze względu na przynależność etniczną, płeć, tożsamość i ekspresję płciową, niepełnosprawność lub orientację seksualną. Będą musieli zidentyfikować luki w obowiązującej polityce podróży służbowych i wdrożyć nowe zasady.
5. Koniec z nudą, czas na autentyczność i wyjątkowość
Kolejny pojawiający się trend w podróżach służbowych to odchodzenie od nudy i przeciętności. Zwykłe sieciowe hotele odchodzą w zapomnienie, a na topie są autentyczne, lokalne doświadczenia. Coraz więcej podróżujących służbowo szuka zakwaterowania, które pozwoli im zanurzyć się w lokalnej kulturze i — jako dodatkowy bonus — zapewni głębsze połączenie z miejscem docelowym. Ta zmiana napędza rozwój szykownych, butikowych hoteli w centrach miast i wzrastające wykorzystanie krótkoterminowego wynajmu domów, takiego jak Airbnb, w podróżach służbowych. Trend widać wyraźnie w setkach nowych marek hotelowych tworzonych przez globalne sieci. Dla nowego podróżnego, tworzą zupełnie nowe produkty hotelowe, wiedząc, że nowy podróżny szuka swojej własnej nietuzinkowej przestrzeni.